Textilindustrin

Enligt vad jag har läst mig till är textilindustrin oerhört skitig. Skadar miljön massor med alla gifter. Dagens överkonsumtion av kläder gör väl inte det hela bättre och alla vill ju köpa billigt ( påstår verkligen inte att jag inte själv är väldigt medskyldig till detta). Så om det är någonstans man borde minska sin konsumtion och shoppa mer medvetet är det ju på detta område. Detta ligger mig själv varmt om hjärtat då mode, trender, kläder och skor är ett stort intresse för mig!! Jag har dock nu mer och mer börjar fundera över min egen sjuka överkonsumtion av sådana grejer och måste försöka bättra mig! Eftersom man ofta har pissigt med pengar köper jag alldeles för mycket billiga grejer, som jag oftast inte egentligen behöver. Behov är ju något subjektivt, och jag anser att man själv får försöka komma fram till vad man anser att man behöver. Själv så kan jag ibland säkert tycka att jag har "behov" av saker som i andras ögon inte alls behövs. Men där tycker jag att vi återigen är där med att alla gör det de kan och offrar det de själva är beredda att offra, alla små grejer är viktiga och betyder något i det låna loppet.

När det gäller in egen klädkonsumtion så ska jag dock verkligen försöka, men jag vill inte helt tappa stilen för det, hehe.
Dessa punkter tänker jag försöka att leva efter, men ingen är ju perfekt och man måste ju lite succesivt vänja sig vid en ny livsstil.
1. Köpa mer ekologiska kläder, de flesta klädkedjor har en hel del. Tycker ex. om Indiska, de har en ganska bra miljöpolicy, men även typ hm, lindex, ellos, la redoute m fl. har ekolgiska kläder. Finns även massa sådant på internet.
2. Tänka kvalitet framför kvantitet, saker som håller längre och är lite mer tidlösa, är bättre både för miljö och plånbok.
3. Handla secondhand och återvunnet. Finns massa guldkorn att hitta i seconhandbutiker.
4. Släng inte saker du inte vill ha sälj, ge bort till vänner el. ex. myrorna, så kommer de till nytta för någon annan:)
5. Tänk mer realistiskt på vad du behöver, kanske måste man inte ha tio nya toppar á 50 kr styck, köp två finare istället!
6. Va mer kreativ, hitta på nya kombinationer av dina befinliga plagg och saker, ofta kan man komma på massor av nya trendiga outfits med det man redan har! I min garerob gömmer sig massa gamla fina saker, tänker jag till kan jag komma på nya sätt att använda dem på!

Än så länge är detta mer mål än verklighet för mig tyvärr, men jag ska arbeta hårt för att ställa om till att uppnå dem:)

Godnatt mer er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0