Tända ljus....??

Usch har stött på ett problem. Älskar att tända ljus av alla slag, men nu är det så att de flesta ljusen görs av paraffin (=utvunnet fr. dieselolja) eller stearin som ofta innehåller animaliskt fett. Hmmm 100 % stearin ljus är miljövänligast då de är gjorda på förnyelsebara råvaror, men de innehåller ju då oftast djur...

Jag har hittat vegetabiliska ljus, men inte såna där avlånga att ha i ljusstakar, hur ska jag då göra med adventsljusstakarna??? PROBLEM.

Vad ska man välja liksom? Använda djurfett, vilket egentligen känns väldigt fel för mig då jag undviker djuringredienser i allt annat ( jag är medveten om, fan man lär sig nytt hela tiden!!). Eller ska jag använda parrafin, vara djurvänlig men omiljövänlig. Blir ett svårt val, då jag även anser detta liksom hänga ihop till stor del.

Lärde mig ganska nyligen att detta va fallet med ljus, har liksom inte reflekterat över vad de innehåller innan, så jag har ju massa gamla värmeljus hemma, men de tänker jag ju använda upp. Problemet blir ju nu när jag ska köpa nya....svårt val. Får väl söka vidare och hoppas på att finna sånadär avlånga ljus till adventsstakarna, annars måste jag helt enkelt välja. Vara utan advenstljusstakar känns nämligen väldigt svårt för mig, men kanske kanske får det bli så:(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0