Päls



Fortsätter min lilla serie om djuren med ett inlägg om päls. Jag HATAR Päls!!! Fattar inte att vi fortfarande idag kan använda djur på ett sänt meningslöst sätt. Det finns ju så mycket andra material att värma sig med så jag tycker det känns totalt onödigt att använda djur på det sättet och jag kan inte förstå hur man kan motivera att djur ska leva i misär,plågas och dödas bara för att vi ska se snygga ut!

Canada Goose är ett märke jag verkligen tycker man ska bojkotta! de använder fortfarande bensaxar, denna metod är förbjuden i sverige, men används fortfarande i kanada. Detta är en väldigt grym metod där de prärievargar som ska fångas (och även andra djur) fastnar i dessa med ett ben, se blir skadade och panikslagna och får sedan sitta fast där till jägaren kommer!!! Fyyy fan. Finns ex. på att djuren kan bli så desperata att försöka ta sig loss att de biter av eller vrider av sig benet.... Jag blir gråtfärdig av detta och varje gång jag ser en sådan här jacka på någon ute på stan måe jag illa:( Kan bara inte förstå hur man kan vara så grym att man tycker sådant är okej. canada goose säger att de använder päls bara för att det inte finns ngt alternativ??? Men massor av andra framstående friluftsmärken som ex. helly hansen och the north face, har helt valt bort den äkta pälsen...så man kan ju verkligen fundera på vad de menar med inga alterntiv.

Väldigt många märken och butiker har idag helt tagit avstånd från äkta päls. Vilket jag tycker är underbart!:)
På djurens rätt sida kan man hitta den pälsfria listan, som listar alla dessa. De är väldigt många så man behöver ju inte känna att man har ett snålt utbud, hehe.
Fuskpäls har jag dock inget emot, jag vet att en del djurrättsaktivister anser att även fuskpäls är dåligt då det leder till att folk kan bli sugna på "päls-modet" och symboliserar att päls är fint och okej, även att det kanske inte alltid syns så tydligt att det är fuskpäls. Jag tycker dock att man kan se detta lång väg och att det istället är bra att man kan visa att man kan vara lika snygg och trendig utan att förtrycka djur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0