Meet



Jag är vegetarian. Har varit vegan, och är ibland ganska sugen på att återgå till det...iallafall till största delen. Äter redan (fortfarande) mycket vegansk, men kanske ska utöka det mer igen.

Jag är emot köttindustrin, jag tycker att stor del av den är avskyvärd. Det är inget liv att födas upp och sen bara leva ett kort tag i onaturliga ofta plågsamma förhållanden sen transporteras i timmar, vara sjukt panikslagen och stressad och sen dö. Jag tycker ingen förtjänar det och speciellt inte individer som aldrig har gjort någon något ont. Varje år slaktas ca 80 miljoner djur i Sverige. Det tycker jag är fel. Djur ska inte leva i en industri, så enkelt är det. De har känslor precis som vi människor. En hund eller en katt är inte mer värd än en ko eller en gris. För mig känns det lika dumt att äta en ko som en hund, det är liksom ingen skillnad. Men som sagt skulle aldrig äta ngt utav dem.

Att vara vegetarian eller vegan är även bra för miljön och det är hälsosamt. Jag hoppas att fler och fler blir veggisar, både för miljöns skull och av etiska skäl.

Alla här på jorden är lika mycket värda tycker jag. Vi är faktiskt alla djur och vi ska inte utnyttja vårt läge och göra andra illa. Visst det är naturligt att vi djur äter varandra, och om vi bara jagade på det vi precis behövde eller endast födde upp djur i liten human skala där djuren kunde leva naturligt och ha det bra vore detta inget problem. TYVÄRR ser det inte ut så....jag har en ösnkan om att fler ska sluta blunda. Jag vet att världen är fylld av många goda människor så om alla dessa öppnade ögonen lite till och började konsumera smart så tror jag alla på jorden skulle få det väldigt mycket bättre.

Själv kommer jag aldrig äta kött, kyckling eller fisk. MEN ska man absolut göra det, tycker jag faktiskt att man kan ta lite ansvar och åtminstone köpa kravmärkt, eklogiskt, vilt eller kanske föda upp själv i liten skala? eller köpa från nån lokal eko-bonde där man kan hälsa på och se hur djuren har det. Jag uppmanar definitivt ingen att äta kött, men som sagt om man måste tycker jag faktiskt man kan vara lite snäll allafall....

PS. Jag hatar inte köttätare, hehe.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0